Passagiersassistent op Schiphol: Joop’s inspirerende verhaal

Stel je voor dat je op Schiphol werkt, omringd door de levendige drukte van reizigers van overal ter wereld. Dit is de dagelijkse werkelijkheid voor Joop, die al 2,5 jaar als passagiersassistent werkt bij Axxicom Airport Caddy. Zijn verhaal is niet alleen inspirerend, maar ook een mooie weerspiegeling van de impact die je kunt hebben op het leven van anderen.

Gepubliceerd op: 9 december 2024

“Als passagiersassistent en coördinator voor big flights werk ik al ruim 2,5 jaar op Schiphol. En sinds een maand ben ik ook bijrijder op het platform. Het is een wereld vol avontuur, emotie en vooral heel veel blije gezichten!”

Wat houdt mijn functie in?

“Als passagiersassistent begeleid ik reizigers van en naar hun vlucht. Dit zijn reizigers die hulp nodig hebben en niet zelfstandig over Schiphol kunnen bewegen. Meestal zijn het oudere mensen maar het kunnen ook jongeren zijn die ziek zijn bijvoorbeeld”

Big Flights: een bijzondere uitdaging

“Big flights zijn vluchten met meer dan 13 passagiers die assistentie nodig hebben. Dat kan variëren van mensen met doorverbindingen tot passagiers die direct naar de bagageband gaan. Vooral die doorverbindingen zijn een uitdaging, want de overstaptijd is vaak kort. Het is mijn doel om ervoor te zorgen dat deze passagiers op tijd door security komen en hun vlucht halen. Dit vraagt om snelheid, efficiëntie en een goed overzicht”.

“Sinds een maand ben ik bijrijder op het platform. Als bijrijder ondersteun ik de chauffeur op de bus. Mijn taak? Coördineren en ervoor zorgen dat alles soepel verloopt. Ik vertel wat we gaan doen, wie we gaan ophalen en waar we naartoe gaan. Het klinkt misschien eenvoudig, maar zonder brug aan de gate, is het echt een ander verhaal”.

Waarom ik mijn werk als passagiersassistent zo leuk vind?

“De luchtvaart heeft altijd mijn interesse gehad. Bij Schiphol ervaar je de dynamiek van verschillende culturen en ontmoet je mensen met unieke verhalen. Ik haal enorm veel voldoening uit het helpen van anderen. De glimlach van een passagier is onbetaalbaar en daar doe ik het voor. Empathisch vermogen, flexibiliteit en snel kunnen schakelen zijn onmisbaar in dit vak.

De afwisseling en de vrijheid die ik heb, zijn voor mij goud waard. Ik werk vaak alleen, maar soms ook met collega’s op die grote vluchten. Het is net alsof je in een aflevering van een bekende realityshow zit. Blije en dankbare passagiers met elk hun eigen verhaal. Soms ontroerende momenten die me raken. De voldoening om anderen te helpen, dat is waar ik voor ga. En je zet veel stappen, heel veel stappen.”

Een onvergetelijk verhaal

“Een van de meest ontroerende momenten die ik heb meegemaakt, was anderhalf jaar geleden. Ik moest een vrouw ophalen bij de assistentie balie die naar Zuid-Afrika ging, terug naar huis. We raakten in gesprek en ik ontdekte dat ze net haar vriendin had verloren en zelf ook met een open wond in het ziekenhuis had gelegen. De luchtvaartmaatschappij twijfelde of ze fit-to-fly was, maar ik was in staat om haar te begeleiden en de juiste stappen te ondernemen. Uiteindelijk is ze met een gerust hart op de vlucht gestapt. Dit is waar het werk als passagiersassistent echt om draait: mensen helpen in moeilijke tijden.”

Doorgroeimogelijkheden

“Er zijn volop doorgroeimogelijkheden. Je moet het alleen wel aangeven. Ik heb de ambitie om trainer of zelfs supervisor te worden. Het is fijn om te weten dat je jezelf kunt blijven ontwikkelen en dat er ruimte is om verbeteringen aan te geven. Ik probeer altijd mee te denken. Als ik iets zie dat beter kan, is er ruimte om dat aan te geven. Ja, ik ben kritisch, maar dat komt vanuit een positieve intentie. Ik wil gewoon het beste voor onze passagiers en voor het team.”

De waardering

“Werken bij Axxicom Airport Caddy voelt als een warm bad. Ze waarderen ons met kleine gebaren, zoals fruit op het werk en ijsjes tijdens warme dagen. In drukke periodes, zoals september en oktober, merk je de steun vanuit het bedrijf. Het is het totaalplaatje: de vrijheid, de dynamiek, de waardering, de contacten met passagiers en collega's.

“Ik ben oplossingsgericht en haal mijn uitdaging uit het helpen van passagiers, zodat zij op tijd op hun bestemming aankomen. Ik ben trots op wat ik doe en geniet elke dag weer van de interactie met blije en dankbare passagiers. Het is een uitdagende, maar vooral dankbare rol waarin ik elke dag weer nieuwe verhalen hoor en mensen help. En geloof me, dat maakt alles de moeite waard!”

Ben jij geïnspireerd door Joop’s verhaal en overweeg je een carrière als passagiersassistent? Met passie en empathie kun jij het verschil maken in het leven anderen, dat is hoe het is om te werken bij Axxicom Airport Caddy. Volg je hart en wie weet werk jij binnenkort als passagiersassistent, net als Joop!

Solliciteer direct