Hoe is het om te werken als Manager Hard Services bij Facilicom Solutions?

Gijs Visser vertelt over zijn ervaring bij Facilicom Solutions. “Werken in facility management vind ik gewoon geweldig”

Gepubliceerd op: 17 maart 2023

“Werken in facility management vind ik gewoon geweldig”

De loopbaan van Gijs Visser begon met een stage bij een klant van Facilicom Solutions in Noordwijk. Gijs verhuisde er zelfs tijdelijk voor naar Noordwijk, niet wetende dat hij zes jaar later nog steeds bij Facilicom zou werken. Inmiddels als Manager Services Integrated Facility Management en niet langer in Noordwijk. Welke stappen heeft Gijs de afgelopen jaar doorlopen en wat doet hij nu precies? 

“Allereerst wil ik zeggen dat ik zo blij ben dat ik destijds stage ben gaan lopen bij deze geweldige werkgever. Want dat is het echt. Werken bij Facilicom Solutions betekent ruimte, vrijheid en mogelijkheid om te groeien. Met de afwisseling in opdrachtgevers lijkt het ook nog eens of je steeds weer een nieuwe baan hebt, daar leer je ook van. En je ontmoet daardoor veel nieuwe mensen, die je later vaak weer tegenkomt op verschillende plekken in de organisatie. Ik heb nu nog steeds contact met collega’s die ik tijdens mijn stage heb leren kennen.  

“Voor een stage bij Facilicom Solutions verhuisde ik naar Noordwijk.” 

Een stage was een verplicht onderdeel van mijn hbo-studie Facility Management. Ik woonde toen in Dordrecht, maar omdat het zo lastig was een goede stageplek te vinden, verhuisde ik er graag voor naar Noordwijk. Op veel fronten was mijn stageperiode een heel leerzame tijd. Ik woonde op mijzelf in een vreemde omgeving en deed afwisselend werk. Kennelijk deed ik iets goed, want ik kreeg een baan aangeboden als projectmanager en de mogelijkheid om af te studeren bij Facilicom. Dat was behoorlijk pittig en dus besloten we in goed overleg dat ik eerst parttime bij Customer Support zou werken en tegelijkertijd afstuderen om daarna aan de slag te gaan als projectmanager. Achteraf was dit nog beter, want Customer Support is de administratieve backbone van alle klanten van Facilicom Solutions. Hier leer je de organisatie echt van binnen en buiten kennen. De werkzaamheden zijn heel afwisselend: van service desk tot financiële rapportages en facturatie. 

“Ik kreeg de regie over mijn loopbaan en mocht zelf mijn volgende functie kiezen.”

Projectmanager werd ik uiteindelijk ook, van de implementatie van een nieuw automatiseringssysteem. Ik heb verschillende klantteams door heel Nederland ondersteund bij de overstap naar het nieuwe systeem en heb zelfs nog een tijdje intern gezeten bij Breijer in Almere. Toen het automatiseringsproject afgerond was, kreeg ik de regie over mijn loopbaan en mocht ik zelf mijn volgende functie kiezen. Ik besloot dat het tijd was om ‘de operatie’ in te gaan en alles wat ik tot dan toe geleerd had toe te passen in de praktijk. Eind 2019 kon ik doorgroeien binnen Facilicom Solutions naar Manager Services. Ik werkte op verschillende accounts en twee vaste dagen in de week voor energieleverancier Essent. Toen hier een fulltime functie vrijkwam voor Manager Hard Services, heb ik die kans meteen gegrepen. 

“Het contact met collega’s is goed en hecht.”

Als Manager Hard Services ben ik verantwoordelijk voor alles dat betrekking heeft op het gebouw. Ik stuur onder andere de huismeester aan, maar ook externe leveranciers van diensten die wij niet zelf leveren. Ik doe dit werk nu zo’n drie jaar en met veel plezier. Dit komt vooral door de vrijheid en het vertrouwen dat ik krijg om mijn rol naar eigen inzicht in te vullen. De werkomgeving is ook heel fijn. Het contact met collega’s is goed en hecht. Ook al zit ik hoofdzakelijk op locatie bij onze opdrachtgever, ik blijf nauw contact houden met onze eigen vestiging in Rotterdam. Ik ga dan ook echt altijd met plezier naar mijn werk. Behalve die ene keer dat ik slecht-nieuws-gesprekken moest voeren, toen was ik liever thuisgebleven. 

“De kracht van Facilicom Solutions is de variatie in opdrachten en opdrachtgevers.”  

Een tijdje geleden vroeg mijn leidinggevende of ik openstond voor een nieuwe opdrachtgever. Medio 2023 start de samenwerking tussen Facilicom Solutions en een nieuwe klant en ik voel me zeer vereerd dat ik hiervoor gevraagd ben. Bij deze opdracht komen mijn kwaliteiten en ervaring mooi samen en mag ik weer nieuwe dingen ontdekken als Business Intelligence en Support Manager. Dat is voor mij ook de kracht van Facilicom Solutions; over een jaar kan het klantportfolio er heel anders uitzien en dat biedt kansen en mogelijkheden voor wie zichzelf wil ontwikkelen. Een logische volgende stap in mijn carrière zou Klantmanager zijn. Omdat ik mijzelf (nog) niet zie werken als klantmanager, ben ik blij met de functie van Business Intelligence en Support Manager. En anders was ik met alle plezier nog een tijd blijven werken als Manager Services. Werken in facility management vind ik hoe dan ook geweldig.” 

 

Bekijk de vacatures