Hoe is het om te werken als passagiersassistent bij Axxicom Airport Caddy op Schiphol?

Joey vertelt over zijn werk als passagiersassistent bij Axxicom Airport Caddy. 

Gepubliceerd op: 17 maart 2023

“Bij Axxicom Airport Caddy kan ik volledig mijzelf zijn”

Vijf jaar werkt Joey bij Axxicom Airport Caddy en hij weet het zeker: dit wil hij blijven doen tot (na) zijn pensioen. Hoe hij dit zo zeker weet? Na meerdere carrièreswitches is hij nu voor de derde - en als het aan hem ligt - laatste keer terug bij Axxicom Airport Caddy. Wat trekt Joey zo aan in het werk bij Axxicom Airport Caddy? 

“Ik ben bij Axxicom Airport Caddy begonnen tijdens mijn studie, als bijbaan. Toen vond ik het werk ook al bijzonder, want het is niet zomaar een baan. Als passagier assistent is het mijn taak om hulpbehoevende passagiers veilig en goed te begeleiden over de luchthaven, van aankomst op Schiphol tot aan het vliegtuig. Zij hebben mij nodig en vertrouwen op mij. Daar ben ik me heel bewust van en daarom ben ik altijd open en enthousiast. Ik vind het belangrijk dat zij zich op hun gemak voelen ontspannen op reis gaan.  

“Ik heb altijd fijne gesprekken met passagiers, 
en dat geeft voldoening.”

Ik vind het fijn om mensen te helpen en luister graag naar hun verhalen. Het contact met passagiers noem ik altijd ‘kortstondige vriendschappen’, want zo voelt het vaak. De meeste passagiers zijn onderweg naar een vakantiebestemming, gaan op familiebezoek of komen net weer thuis. Soms is hun bestemming minder vrolijk, bijvoorbeeld als zij onderweg zijn naar een begrafenis. Ook dan bied ik een luisterend oor en troostende woorden. Ik stel wat vragen, maar laat hen vooral praten. Het is die interactie met passagiers die mijn werk zo leuk en uniek maakt. Ik heb altijd fijne gesprekken en dat geeft veel voldoening. 

“De interactie met passagiers maakt het werk uniek.”

Omdat we mensen tot aan het vliegtuig begeleiden, helpen we ze bij allerlei handelingen: bij de bagagecheck, de douanecontrole en het tillen van de bagage. En omdat alle passagier anders zijn, is geen dag hetzelfde en verveelt het werken als passagiersassistent nooit! Sommige passagiers blijven je nog lang bij. Zo was er de blinde dame in mijn eerste jaar bij Axxicom Airport Caddy. Ik begeleidde haar tijdens haar tussenstop op Schiphol en hielp haar overstappen. Ze reisde met meerdere koffers en bij de bagagecheck bleek dat ze moest bijbetalen. Uiteindelijk moest ze kiezen welke koffer ze achterliet. Dat vond ik zo verdrietig dat ik, met mijn studentenloon, bijna voor haar wilde betalen. 

“Elke dag mag ik werken in de magie Schiphol.”

Werken op Schiphol vind ik echt geweldig. Een luchthaven is een wereld op zich. Als je eenmaal gegrepen wordt door het ‘airport-virus’, wil je nooit meer anders. Al zorgde een echt virus ervoor dat ik een andere baan nam. Corona legde het vliegverkeer plat en maakte het werk bij Axxicom Airport Caddy heel onzeker. Om mijn gezin stabiliteit te bieden, ben ik conducteur geworden. Daar merkte ik al heel snel het contrast met werken als passagierassistent. Het contact met reizigers was zo anders dan ik gewend ben. Veel minder vriendelijk en ik had zelden leuke gesprekken. Ik kon gewoon niet echt mezelf zijn en miste de magie van Schiphol. Dus besloot ik weer terug te gaan naar Axxicom Airport Caddy. Gelukkig deelt mijn vrouw mijn enthousiasme voor mijn werk. Sterker nog, zij werkt ook bij Axxicom Airport Caddy. 

‘Werken bij Axxicom Airport Caddy wordt alleen maar leuker.”


Werken bij Axxicom Airport Caddy is de ideale baan voor mij waar ik volledig mezelf kan zijn, waar ik kan werken als passagiersassistent én mijn collega’s kan ondersteunen bij diverse werkzaamheden. En nu ik mijn rijbewijs C heb gehaald, ga ik starten met de opleiding voor het bedienen van de ambulift. Met een ambulift brengen we passagiers die geen trappen kunnen lopen, rechtstreeks aan boord. Zodra ik mijn examen heb gehaald, hopelijk in april, hoop ik ook dit werk erbij te doen. Dan wordt werken bij Axxicom Airport Caddy”, nóg leuker.”

Bekijk de vacatures