Van inkoopadviseur voor overheidsinstanties naar projectmanager inkoop bij Facilicom Solutions, dit is de juiste stap voor Julia. Julia heeft een achtergrond in facilitair management en veel ervaring in inkoop. Zij was anderhalf jaar geleden op zoek naar een functie waarin beide passies samenkomen en die vond ze bij Facilicom Solutions. Lees haar verhaal.
Van interim inkoopadviseur naar projectmanager inkoop
“Voordat ik bij Facilicom Solutions terechtkwam, werkte ik als inkoopadviseur voor verschillende overheidsinstanties. Elke dag hield ik mijzelf bezig met het begeleiden van inkooptrajecten. Ik kwam er al snel achter dat ik iets miste. Mijn hart ligt bij het facilitaire werkveld. Ik heb een facilitaire opleiding gedaan en was bij eerdere werkgevers actief op het snijvlak tussen inkoop en facilitair.” vertelt Julia. “In mijn zoektocht naar een functie die beter bij mij paste kwam ik Facilicom Solutions tegen. En dat voelde meteen goed. Sinds 2023 werk ik hier als projectmanager inkoop. Een rol waarin ik precies dat kan doen wat bij mij past en waar ik blij van wordt.”
Meer dan alleen cijfers en onderhandelingen
“Mensen denken bij inkoop vaak alleen maar aan getallen en onderhandelingen voeren. Natuurlijk hoort dat er ook bij want je wilt tenslotte het beste contract hebben maar het draait veel meer om stakeholdermanagement. Het is belangrijk dat de dienstverlening optimaal is en dat begint met heldere en duidelijke contracten. Inkoop is veel breder en strategischer dan je misschien wel denkt. De kracht van mijn rol zit juist in de afwisseling en veelzijdigheid. Ik hou mijzelf niet fulltime bezig met inkopen. Het leuke is juist dat ik bij verschillende opdrachtgevers mag werken. Heel cliché maar geen dag is hetzelfde. ”
Werken aan verandering en groei
“Mijn opdrachten zijn heel divers en juist die afwisseling maakt mijn werk zo leuk en dynamisch. Een mooi voorbeeld is mijn eerste opdracht bij een organisatie binnen het sociaal domein, waar ik aan de slag ging als contractmanager met een focus op jeugdzorg. In die rol was ik verantwoordelijk voor het opzetten en structureren van het contractmanagement. Ik heb leveranciers geselecteerd, contracten opgesteld en gezorgd voor heldere afspraken over kwaliteit en prestaties.”
Julia werkt momenteel aan een opdracht waar ze met recht trots op is. “Ik werk op dit moment bij een ouderenzorgorganisatie, waar ik werk aan het professionaliseren van de facilitaire dienst en de inkoopafdeling. Een hele leuke uitdaging,” vertelt ze enthousiast. “Ik ben begonnen met een analyse van de huidige processen, wat gaat goed, waar liggen knelpunten en wie draagt waarvoor de verantwoordelijkheid? Op basis daarvan heb ik verbetervoorstellen opgesteld die ik nu stap voor stap aan het doorvoeren ben. Wat het extra bijzonder maakt, is dat mijn kennis en ervaring echt wordt gezien en ook gewaardeerd. Ik krijg veel vertrouwen en de ruimte om het verschil te maken. Ik neem de mensen mee in de verandering en dat helpt ze groeien. Dat geeft mij veel energie en voldoening.”
Elke keer een nieuwe keuken om in te kijken
“Wat mijn werk zo leuk maakt? De afwisseling. De ene keer zit je in de zorgsector, de andere keer bij een gemeente of een profit organisatie. Daardoor ontwikkel je jezelf heel snel. Je kijkt letterlijk in verschillende keukens en leer elke keer weer iets nieuws. De combinatie van inkoop en facilitair maakt het voor mij de ideale baan. Het is echt het beste van beide werelden. Ik word elke keer opnieuw uitgedaagd. Wat heeft deze organisatie nodig? Wat speelt er allemaal? Hoe pak ik dit aan? Je moet snel kunnen schakelen, de omgeving aanvoelen en je eigen maken.”
Vrijheid, vertrouwen en fijne collega’s
“Wat Facilicom Solutions voor mij bijzonder maakt, is de sfeer. Het team waarin ik werk is jong en heel toegankelijk. Ook al zijn we vaak op opdracht en zitten we fysiek niet bij elkaar, zoeken we elkaar regelmatig op. Zeker elke twee weken zien we elkaar. De verbinding blijft ondanks onze verschillende opdrachten, en dat is belangrijk voor mij. Daarnaast kan ik mijn werk op mijn eigen manier aanpakken. Dat vind ik fijn. Natuurlijk heb ik altijd een achtervang als ik die echt nodig heb, ik werk zelfstandig maar zeker niet alleen. Die balans is perfect.” vertelt Julia enthousiast. “Ook doorgroeien is mogelijk binnen de organisatie. Mocht ik op een dag toe zijn aan iets anders, dan is er nog genoeg te ontdekken. De organisatie biedt volop kansen en dat maakt dat ik hier echt op mijn plek zit.”
Houd je van afwisseling, wil je écht impact maken en lijkt het je leuk om te werken in een team waar vertrouwen en vrijheid centraal staan? Dan is een functie als projectmanager bij Facilicom Solutions zeker het ontdekken waard.