Hoe is het om te werken als passagiersassistent bij Axxicom Airport Caddy op Schiphol?

Sylvia vertelt over haar werk als passagiersassistent bij Axxicom Airport Caddy.

Gepubliceerd op: 17 maart 2023

“Als passagiersassistent heb ik één duidelijk doel: 
mensen veilig op hun bestemming krijgen.”

Werken als passagiersassistent bij Axxicom Airport Caddy is de droombaan van Sylvia. Ze doet dit werk dan ook al ruim 15 jaar en zou niet anders willen. “Dankzij ons kunnen mensen die hulpbehoevend zijn gewoon blijven reizen. Dat is toch geweldig”, zegt Sylvia stralend. Hoe ze daar als passagiersassistent precies voor zorgt, lees je in haar verhaal. 

“Eigenlijk ben ik gediplomeerd kraamverzorger, maar toen ik kon gaan werken op Schiphol heb ik geen moment getwijfeld. De sfeer op een luchthaven is met geen andere te vergelijken. Het is een bruisende omgeving, waar de mensen vaak vrolijk zijn omdat zij op vakantie gaan. Elke dag is anders en er gebeurt van alles; het is een wereld op zich. Je ziet dan ook dat veel mensen die eenmaal op Schiphol werken, niet gauw meer weggaan. Ik werk nu zo’n 15 jaar bij Axxicom Airport Caddy en zie onder het luchthavenpersoneel nog steeds dezelfde mensen als in mijn beginjaren. Zij zijn, net als ik, ook verslingerd aan de dynamiek van Schiphol. Ik ga echt nooit met tegenzin naar mijn werk. 

“Ik vind het fijn om mensen te helpen, 
het zorgen voor een ander zit in mijn DNA.”

De omgeving maakt mijn werk nog specialer dan het al is. Ik vind het heel fijn om mensen te helpen; het zorgen voor een ander zit in mijn DNA. Als ik passagiers over de luchthaven begeleid, doe ik dat met volle overgave. Op dat moment ben ik echt alleen maar bezig met de wensen van de passagiers en hoe ik ervoor kan zorgen dat zij veilig op hun bestemming komen. De ene keer kun je meer doen dan de andere keer, maar de dankbaarheid en waardering is altijd even groot. Het raakt mij nog steeds, ook na 15 jaar. 

“Als passagiersassistent moet je stevig in je schoenen staan. 
Het is mooi maar intensief werk.”

Je moet ook wel stevig in je schoenen staan, want het is intensief werk. Je maakt mensen even van heel dichtbij mee en krijgt een kijkje in hun leven. Dit kan heel aangrijpend zijn. Zoals bij een echtpaar dat ik onlangs begeleidde waarvan de man doof was en de vrouw doof en blind. Ik vind het enorm dapper dat zij toch gewoon blijven reizen en dat ik hen daarbij kan helpen. Hun dankbaarheid was zo groot, dat het me nog steeds ontroert als ik eraan denk.  Een andere bijzondere ervaring was een bevalling op het toilet. Een dame die op doorreis was, beviel tijdens haar tussenstop op een van de toiletten van Schiphol. Toen kwam mijn kraamdiploma goed van pas! 

“Het cabinepersoneel herkent mij al.”


Bij het werken als passagiersassistent brengen we mensen die zelf niet mobiel zijn, van en naar het vliegtuig. Soms zelfs tot in het vliegtuig. Dat kan een grote, indrukwekkende Boeing zijn of een kleine cityhopper. Als we een passagier overdragen, maken we ook altijd even kennis met de crew. Inmiddels heb ik al heel wat piloten en bemanningsleden ontmoet en sommigen herkennen mij zelfs ook als ze me tegenkomen op de luchthaven. Dat geeft een goed gevoel en is voor mij een extra bevestiging dat ik mijn werk goed doe. 

“We doen het echt samen.”

Het mooie van werken bij Axxicom Airport Caddy is het contact met mensen; met de passagiers, het luchthavenpersoneel en mijn eigen collega’s. Er is niet een bepaald type medewerker dat bij Axxicom Airport Caddy werkt. We zijn allemaal heel verschillend, maar hebben één ding gemeen: de zorg voor de passagier. Het maakt niet uit wat er moet gebeuren, we doen het echt samen.”

Bekijk de vacatures