Een marketingspecialist in de wereld van cybersecurity
“Ik kwam uit de evenementenbranche, met een focus voor sales in een wereld vol deadlines. Een hele andere branche voordat ik zeven jaar geleden bij Hoffmann begon. Bij Hoffmann ben ik gestart als marketingprofessional waarbij ik deze rol zelf mocht gaan vormgeven. Er was geen blauwdruk. Dat was juist gaaf, ik mocht zelf ontdekken hoe we ons verhaal gingen vertellen. Maar om dat goed te doen, moest ik eerst snappen wát Hoffmann precies deed.”
“Mijn eerste jaren bij Hoffmann stonden in het teken van branding en communicatie. Het was veelzijdig en afwisseling, maar na vijf jaar miste ik iets en dat was klantcontact. Toen een collega vertrok, heb ik aangegeven dat ik toe was aan iets nieuws en gevraagd of ik die rol mocht invullen. Binnen een maand zat ik als sales consultant bij klanten aan tafel. En wat ik leerde in de marketingwereld, snel schakelen en verhalen vertellen, gebruik ik nu om complexe cybersecurityvraagstukken uit te leggen.” vertelt Anita enthousiast.
Korte lijnen en vertrouwen maken het verschil
“Bij Hoffmann zijn de lijnen kort. Als je zelf initiatief neemt zijn er voldoende doorgroeimogelijkheden binnen de organisatie. Toen ik aangaf vast te lopen, werd er gelijk gezegd ‘laten kijken wat wél bij je past’. Die flexibiliteit maakt Hoffmann voor mij uniek als werkgever. Ook laten zij zien dat ze geloven in mij.”
“Inmiddels heb ik mijn nieuwe rol helemaal eigen gemaakt. Ik adviseer organisaties over informatiebeveiliging, een vakgebied met drie pijlers: techniek, organisatie en de mens. De mens is hierin de belangrijkste pijler. Wat als een medewerker per ongeluk op een phishing link klikt? Dat kan grote gevolgen hebben voor een organisatie. Wij trainen medewerkers, sturen phising mails en bouwen aan bewustwording. Zonder menselijke aanpak faalt zelfs de beste techniek. Die combinatie maakt mijn werk zo leuk,” zegt Anita. “Het is puzzelen met impact. Bij een school adviseerden we bijvoorbeeld over privacy van leerlingendata, bij een ziekenhuis over beveiliging van patiëntendossiers. Elke klant heeft een ander verhaal, maar de kern is hetzelfde: veiligheid begint met vertrouwen.”
Elke dag een nieuwe uitdaging
“Geen dag is hetzelfde. De ene dag pitch ik bij een gemeente, de volgende dag analyseer ik met een risk consultant een fraudepreventie vraagstuk. En tussendoor volg ik een cursus, want bij Hoffmann mag je opleidingen volgen. Hier mag je blijven groeien en jezelf blijven ontwikkelen. Iets wat ik heel belangrijk vindt. Of ik ooit weer iets anders wil doen? Je weet het nooit. Als ik morgen zeg: ‘Ik wil onderzoeken of uitvoerende security bij mij past’, staan ze hier vast voor open en gaan we de samen mogelijkheden uitzoeken.” zegt Anita vol zelfvertrouwen.
Maar het belangrijkste blijft het team. “We hebben specialisten in huis van ethisch hacken tot adviesvraagstukken op beleidsniveau. De organisatie is zeker niet hiërarchisch, we staan juist voor elkaar klaar. Als ik tijdens de koffie een vraag stel aan een senior consultant, krijg ik geen college maar praktische tips. Als het nodig is helpen wij elkaar. Die open cultuur zorgt dat we onze klanten altijd het beste bieden en ook een hecht team zijn.”
Hoe ik bij Hoffmann leerde dat échte expertise draait om durven vragen
“Bij Hoffmann geldt echt durf te vragen, ook als je denkt: dit is niet mijn expertise. Mijn carrière binnen Hoffmann is het bewijs dat dit geen rechte lijn is. Ik heb geen achtergrond in cybersecurity maar toch heb ik een stap gemaakt. Dit heb ik gedaan door het volgen van opleidingen maar het draait ook om communicatie. Hoe leg je een CTO uit waar zijn firewall zwak is? Hoe overtuig je een verpleegkundige om geen wachtwoorden te delen? Luisteren en durf te vragen is zo belangrijk. Blijf nieuwsgierig. Zelfs na zeven jaar leer ik elke dag.”